Witamina D3

Witamina D3

Witamina D3

Witamina D3 2000 IU jest składnikiem odżywczym i hormonem steroidowym.
Witamina ta jest rozpuszczalna w tłuszczach, co oznacza, że jest tylko magazynowana w tkance tłuszczowej i wątrobie.

 

Budulec kości

Witamina D3 bierze udział w transporcie wapnia oraz stymuluje poziom komórek tworzących kości. Dzięki czemu reguluje przemianę materii wapnia i fosforu. Witamina D3 jest odpowiedzialna za wchłanianie tych substancji z jelit oraz gromadzenie ich w organizmie, przede wszystkim w szkielecie. Dlatego ma ona istotną rolę w budowie i utrzymaniu kości, mięśni, stawów, zębów.

 

Wsparcie odporności

Witamina D jest kluczową cząsteczką, która bierze udział w ścieżce sygnałowej zachodzącej w komórkach układu immunologicznego limfocytach T.

Aby limfocyty T zostały pobudzone do pracy musi wejść z nimi w interakcję patogen (np. bakteria, wirus). Najczęściej dzieje się tak, gdy inna komórka naszego układu immunologicznego powiadomi limfocyt o pojawieniu się podejrzanego fragmentu znalezionej komórki. W odpowiedzi wówczas dochodzi do podziału komórek na inne ukierunkowane właśnie na walkę z rozpoznanym patogenem.

W skrócie mówiąc, aby jednak doszło do kontaktu patogenu z limfocytem T towarzyszyć temu musi witamina D, która wspiera rozpoznanie i aktywację całego skomplikowanego procesu przemiany limfocytów T. Część z nich przekształca się bowiem w komórki atakujące wirusa lub bakterię, cześć zaś pełni inną ciekawą rolę – zapamiętuje antygen.

To dlatego najczęściej chorują osoby przebywające przez większość czasu w pomieszczeniach i cierpiące z tego powodu na chroniczny niedobór witaminy D.

Dlaczego suplementacja?

Najlepszym źródłem witaminy D jest słońce, ponieważ powstaje ona w skórze pod wpływem promieni słonecznych.

W naszej strefie geograficznej, ze względu na kąt padania promieni słonecznych, od września do kwietnia promieniowania jest za mało, by witamina mogła być wyprodukowana w skórze, nawet w słoneczne dni.

Podczas przebywaniu na słońcu organizm ludzki produkuje tę witaminę w postaci cholekalcyferolu (D3). Oznacza to, że w przypadku suplementacji również powinniśmy sięgać po tę formę, ponieważ jest najlepiej przyswajalna, a przez to spełni swoje funkcje.

Dzięki takiej samej formie witaminy D3 możemy mieć gwarancję bezpieczeństwa i skuteczności, a wysoka dawka (2 tys. j.m. w kapsułce) i postać zapewniają precyzyjne uzupełnienie niedoborów właśnie tej substancji, której organizm potrzebuje.

 

Wzmocnienie kości – połączenie witaminy D3 i K2

Jak już była mowa witamina D3 zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu w jelicie cienkim, co zapewnia ich odpowiedni poziom we krwi. Jednak bez witaminy K2 wapń ten nie zostanie wbudowany w miejsca docelowe, takie jak kości czy zęby. Wówczas pozostając w układzie krążenia może wywoływać zwapnienie tętnic. Główną funkcją witaminy K2 jest modyfikacja białek, po której zdolne są one do wiązania wapnia i transportowania w odpowiednie miejsce organizmu, między innymi do kości, wzmacniając ich strukturę i zwiększając gęstość.

Procesy te są ze sobą ściśle połączone, więc suplementacja pojedynczych witamin nie przyniesie nam pożądanych skutków. Jedynie połączenie odpowiedniego poziomu witaminy K2 i D3 oraz zadbanie o dostateczną ilość wapnia w diecie pozwoli nam zachować zdrowie.

 

Gdzie znajdziemy witaminę K2 i D3

Witamina D3 jest produkowana w naszym organizmie. Potrzebny jest do tego odpowiedni poziom cholesterolu oraz promienie UVB. Wówczas witamina K2 produkowana jest przez bakterie żyjące w naszym jelicie grubym. Oprócz tego obie witaminy możemy pozyskiwać z pożywienia.

Najwięcej wit. D zawierają produkty mleczne i tłuste ryby morskie. Znajdziemy ją w takich produktach jak: żółty ser, tuńczyka, śledzie, szprotki oraz żółtka jaj.

Witaminę K2 znajdziemy natomiast  w pełnotłustych produktach mlecznych, żółtku jaja. Bardzo dobrym jej źródłem są również potrawy z fermentowanych roślin np. soi popularne w Japonii, noszące nazwę natto.

Zarówno witamina D3, jak i K2 są rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego też powinniśmy przyjmować je zaraz po posiłku, nigdy na czczo, aby zapewnić im możliwość odpowiedniego wchłaniania.